larissa.news10@gmail.com

10/4/11

Θα απαντήσει η εταρεία;

 Πολύ ενδιαφέρον το σημερινό ρεπορτάζ της αρχαιότερης (ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ)  για τις φονικές κατολισθήσεις στα Τέμπη. Θα τοποθετηθεί η κυρία Ζαβρίδου ή μόνο τα διόδια την ενδιαφέρουν;

Ήξεραν και «περίμεναν» το βράχο να πέσει! 
 (Του Άρη Ψύχα) Αποκαλυπτική αλληλογραφία μεταξύ της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», της «Εγνατίας Οδού» και του «Ανεξάρτητου Μηχανικού».

Σαφείς ενδείξεις και συνεχείς προειδοποιήσεις, είχαν εγκαίρως, όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές (κατασκευαστές, δημόσια εποπτεύουσα αρχή και υπουργείο) ότι στο έργο της κατασκευής της νέας εθνικής οδού (ΠΑΘΕ) στα Τέμπη, εάν δεν λαμβάνονταν πρόσθετα μέτρα προστασίας, το φαινόμενο των βραχοπτώσεων θα συνεχίζονταν και θα ήταν τόσο έντονο ώστε να δημιουργήσει δύσκολες και επικίνδυνες καταστάσεις, όπως και έγινε στις 16-17 Δεκεμβρίου του 2009, όταν μεγάλοι βράχοι κατέπεσαν στο δρόμο, με αποτέλεσμα να βρει ακαριαίο θάνατο ο τεχνικός διευθυντής του έργου Σέρτζιο Σιάνι, που πραγματοποιούσε επιθεώρηση στην Κοιλάδα, που είχε κλείσει άρον - άρον, λίγες ώρες νωρίτερα, εξαιτίας των βραχοπτώσεων.



 

Ειδικότερα, από σειρά εγγράφων, το περιεχόμενο των οποίων, φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα η «Ε», προκύπτει ότι από τις 10 Νοεμβρίου του 2009, δηλαδή σαράντα περίπου ημέρες, πριν τη φονική κατάπτωση που προκάλεσε το θάνατο του στελέχους της εταιρίας Σέρτζιο Σιάνι, μεγάλη διεθνής τεχνική εταιρία, που είχε οριστεί ως «Ανεξάρτητος Μηχανικός» του έργου, απηύθυνε σαφείς προειδοποιήσεις για τους κινδύνους που εγκυμονούσαν για τους χρήστες της εθνικής οδού αλλά και τους εργαζόμενους στα έργα κατασκευής του δρόμου. Και αυτό γιατί σύμφωνα πάντα με το περιεχόμενο του συγκεκριμένου εγγράφου, οι βραχοπτώσεις ήδη από τότε, και σε περίοδο βροχοπτώσεων στην περιοχή, είχαν αρχίσει να σημειώνονται σε συγκεκριμένο τμήμα της Κοιλάδας. Με το εν λόγω έγγραφο, ο «Ανεξάρτητος Μηχανικός» έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου και ζητούσε τη λήψη μέτρων σε συγκεκριμένο μικρό τμήμα της κοιλάδας, που χαρακτηρίζονταν ως «ιδιαίτερα επικίνδυνο».
Από την εξέλιξη των ίδιων των γεγονότων, προκύπτει τελικώς ότι οι προειδοποιήσεις δεν ελήφθησαν σοβαρά υπόψη, από τους εμπλεκόμενους και κυρίως από την κατασκευάστρια εταιρία.
Τα έγγραφα που αποκαλύπτει, σήμερα η «Ε», προέρχονται από την «επίσημη» αλληλογραφία μεταξύ της εταιρίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», της «Εγνατίας Οδός» που είναι η εποπτεύουσα δομή, για λογαριασμό του Δημοσίου καθώς και του «Ανεξάρτητου Μηχανικού» του τεράστιου έργου, που για το τμήμα «Μαλιακός – Κλειδί» έχει οριστεί η μεγάλη διεθνής εμβέλειας και δράσης, τεχνική εταιρία «Parsons».
Σύμφωνα, με τις επιστολές αυτές, από τις αρχές Νοεμβρίου του 2009 και πιο συγκεκριμένα σαράντα μέρες πριν τη φονική κατάπτωση, η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», καλούνταν από τον «Ανεξάρτητο Μηχανικό» να ληφθούν «τα κατάλληλα μέτρα προστασίας το ταχύτερο δυνατό», σε σημεία εντός της Κοιλάδας, εξαιτίας των έντονων βροχοπτώσεων που σημειώνονταν στην περιοχή αλλά και εξαιτίας της πτώσης βράχων.
Ειδικότερα, στο έγγραφο της εταιρίας «Parsons» προς την Κοινοπραξία Μαλιακός – Κλειδί, που με ημερομηνία 10-11-2009 και αρ. πρωτ. ΙΕ 1025, και με κοινοποίηση στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε» και την «Εγνατία Οδό», αναφέρονται χαρακτηριστικά τα έξης:
«Αξιότιμοι Κύριοι,
Υστερα από τις πρόσφατες έντονες βροχοπτώσεις, είχαμε μια σειρά από βραχοπτώσεις αρκετά σημαντικές
Υστερα από μια λεπτομερή αυτοψία, σας επισημαίνουμε σαν άκρως επικίνδυνη για βραχοπτώσεις στην περιοχή από ΧΘ 387+100 έως 387+250, που κρίνουμε ότι η πιθανότητα για νέες μεγαλύτερες βραχοπτώσεις, ενόψει χειμώνα, θα είναι μεγάλη, με σοβαρό κίνδυνο πρόκλησης ατυχημάτων.
Επειδή εκτιμούμε ότι για την εργασία αυτή η αναμονή μετά το πέρας της παράδοσης στην κυκλοφορία του κυρίου άξονα, για την εκτέλεση αυτή της εργασίας δεν θα είναι μια συνετή πράξη μιας και ο κίνδυνος είναι μεγάλος και προφανής, παρακαλούμε να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα προστασίας το ταχύτερο δυνατό».
Η αναφορά στο έγγραφο, ότι η αναμονή για την εκτέλεση εργασιών προστασίας, μετά την κυκλοφορία του κυρίου άξονα, δεν θα ήταν συνετή πράξη γίνεται, γιατί «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», «Εγνατία Οδός» και «Ανεξάρτητος Μηχανικός», είχαν συμφωνήσει και προτείνει στο υπουργείο, το οποίο και αποδέχθηκε την πρόταση, κάποια μέτρα προστασίας που προβλέπονταν από τη σύμβαση, να πραγματοποιηθούν μετά την παράδοση στην κυκλοφορία των σηράγγων Τ1 και Τ2.
Στην ουσία, με τη συγκεκριμένη παράγραφο, ο «Ανεξάρτητος Μηχανικός», διαφοροποιείται σχετικά έγκαιρα από τα συμφωνηθέντα και αποφασισμένα και προειδοποιεί.
Με βάση την εκτίμηση της «Parsons» , η εκπροσωπούσα το Ελληνικό Δημόσιο «Εγνατία Οδός», αποστέλλει έγγραφο στις 20-11, αρ. πρωτ. Α237563, με το οποίο υιοθετεί τις εκτιμήσεις του «Ανεξάρτητου Μηχανικού», τονίζοντας ότι «η αστάθεια των πρανών στην περιοχή των Τεμπών (...) είναι άκρως επικίνδυνη για την ασφάλεια των χρηστών, της εθνικής οδού και της ευρύτερης περιοχής».
Το εν λόγω έγγραφο, και ειδικότερα το πώς καταλήγει δεν αφήνει πολλά περιθώρια παρερμηνειών, αφού αναφερόμενο στην παραχωρησιούχο σημειώνει τα εξής: «...εντέλλεται (...) να εξασφαλίσει την ασφάλεια χρηστών, εργαζομένων και τρίτων άμεσα και πάντως όχι αργότερα από 15 εργάσιμες ημέρες από τη λήψη της παρούσας, αλλιώς το Δημόσιο επιφυλάσσεται όλων των συναφών δικαιωμάτων του από τη Σύμβαση Παραχώρησης».
Στην ουσία, η «Εγνατία Οδός», ζητάει άμεσα τη λήψη μέτρων θέτοντας και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
ΔΙΑΦΩΝΕΙ...
Η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» απαντά στην «Εγνατία» και στον «Ανεξάρτητο μηχανικό» με έγγραφο που αποστέλλει στις 30 Νοεμβρίου αρ. πρωτ AMSA _YP_0584.
Στο έγγραφο – απάντηση, η παραχωρησιούχος εκφράζει τη διαφωνία της υποστηρίζοντας για το επίμαχο θέμα ότι «κανένας άμεσος και σοβαρός κίνδυνος δεν υφίσταται για την ασφάλεια των χρηστών...».
Όπως προκύπτει, η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» οχυρώνεται πίσω από τις υπουργικές αποφάσεις για εξαίρεση υλοποίησης κάποιων μέτρων προστασίας από τις συμβατικές υποχρεώσεις και τη χρονική τους μετάθεση. Τονίζεται, όπως προαναφέρθηκε, ότι οι διαδικασίες για τις μεταθέσεις των μέτρων, έγιναν κατόπιν εισήγησης από το καλοκαίρι του 2008 του «Ανεξάρτητου Μηχανικού», με τη σύμφωνη γνώμη της «Εγνατίας» και με αποφάσεις της κυβέρνησης. Στην ουσία, τα μέτρα προστασίας που μετατέθηκαν χρονικά από τα όσα προσδιορίζονταν από τις αρχικές συμβάσεις, ήταν περίπου εκείνα που ελήφθησαν μετά τη φονική κατάπτωση (φράχτες – ηλώσεις, δίχτυα κ.λπ.). Ωστόσο σημειώνεται ότι στις αρχές του 2009 είχαν τοποθετηθεί στην Κοιλάδα στηθαία τύπου New Jersey με δίχτυ προστασίας πρανών και 700 μ. περίφραξης προστασίας υψηλής αντοχής, μέτρα τα οποία επίσης προβλέπονταν στις συμβάσεις, αλλά εκ των πραγμάτων κρίθηκαν ελλιπή σε σχέση με το κατάσταση που διαμορφώνονταν στην Κοιλάδα.
Και γι’ αυτό η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, σε άλλο σημείο του ίδιου απαντητικού εγγράφου σημειώνει τα εξής: «Αντίθετα με τη δήλωση του «Ανεξάρτητου Μηχανικού» όπως διατυπώθηκε στην ανωτέρω επιστολή, τα πρόσφατα μέτρα προστασίας αποδείχθηκαν – ιδιαίτερα υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες – ότι βελτίωσαν την οδική ασφάλεια και απέτρεψαν πιθανά ατυχήματα. Επομένως, αντίθετα από τους ισχυρισμούς σας, η ασφάλεια ενισχύθηκε από την επίσπευση όσο το δυνατόν περισσότερων εργασιών προστασίας από βροχοπτώσεις από πλευράς της παραχωρησιούχου» .
«ΝΑ ΚΛΗΘΟΥΝ ΕΙΔΙΚΟι»
Όμως, ακόμα και μια μόλις εβδομάδα πριν το τραγικό συμβάν, στις 9 Δεκεμβρίου του 2009 ο «Ανεξάρτητος Μηχανικός», αφού είχε δηλώσει ότι δεν μπορούσε να υποδείξει συγκεκριμένα μέτρα, απευθύνεται εγγράφως στην κοινοπραξία, ζητώντας το ταχύτερο δυνατό, τον έλεγχο της κατάστασης από ειδικούς (expert) διεθνούς οίκου καθώς και την άμεση κατασκευή έργων προστασίας τουλάχιστον στη χαρακτηρισμένη ως επικίνδυνη περιοχή. Εννοείται ότι η αλληλογραφία των εμπλεκομένων εκείνο το διάστημα είναι συνεχής, χωρίς ωστόσο να φαίνεται να αλλάζει κάτι στην κατεύθυνση της ορθής αξιολόγησης της κατάστασης.
Τα αποτελέσματα είναι γνωστά, όπως και η εκτίμηση που εξέφρασε με ανακοίνωσή της η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», τρεις περίπου εβδομάδες μετά το τραγικό συμβάν. Σύμφωνα λοιπόν με την παραχωρησιούχο η φονική βραχόπτωση ήταν ένα «αιφνίδιο και ακραίο γεωλογικό φαινόμενο...».
Είναι προφανές ότι οι σημερινές αποκαλύψεις της «Ε», προκαλούν νέα δεδομένα γύρω από το τραγικό δυστύχημα και όχι μόνο.
Αναμένουμε τις εξελίξεις.

2 σχόλια:

  1. 0-3 είναι η ΑΕΛ μόνο από θαύμα θα σωθεί θα γράφει σε 5 μήνες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΠΟΙΕΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΡΕ ΨΥΧΑ.

    ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΑΠΟ ΠΑΛΙΟ ΑΡΘΡΟ ΣΕ ΑΘΗΝΑΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΙΝΑΙ, ΠΡΙΝ ΑΠΟ 15 ΜΗΝΕΣ!

    ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ Η ΣΩΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ ΑΠΑΙΤΕΙ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΥΟ ΑΠΟΨΕΙΣ.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή